Manuele Neurotherapie

Manuele neurotherapie gaat verder dan neuroreflextherapie maar maakt wel degelijk gebruik van de neuroreflexpunten op de voet. De manuele neurotherapeut geeft aandacht aan de meer complexe en de individuele ervaringen van de patiënt. Uitgangspunt bij elke behandeling is de pijn of de beperking in de beweging die de patiënt ervaart.

Hierbij wordt gekeken naar 4 aspecten:

Voor een korte demonstratie van de verschillende technieken klik hier.

De holistische benadering.

Het lichaam is een groot bewegingsapparaat. Botten, gewrichten tussen botstukken, spieren en organen bewegen continu ten opzichte van elkaar. Alle bewegingen worden gestuurd door zenuwen en aan elkaar gekoppeld door zenuwkettingen. Pijn in het lichaam wordt via zenuwkettingen doorgegeven aan de hersenen. Pas in de hersenen beseffen we dat we pijn hebben. Alle zenuwacties komen van of gaan naar onze hersenen.

Hersenen en zenuwkettingen sturen en controleren alle bewegingen in het lichaam. Alle aandoeningen, verwondingen en elke pijn is verbonden met het zenuwstelsel en de hersenen.

Wanneer sprake is van langdurige of chronische pijn dat lijkt het duidelijk dat structuren en zenuwkettingen invloed hebben op elkaar.Het is dus van belang dat in een behandeling de structuren die elkaar beïnvloeden, worden aangepakt. Bij elke behandeling staan de 4 aspecten zoals hierboven genoemd centraal: wat is de perifere pijn, hoe reageert het autonoom systeem hierop, is er een psycho-emotionele belasting en wat betekent dit voor het centraal zenuwstelsel.

Denk bijvoorbeeld aan onze grote ademhalingsspier, het middenrif. Is onze ademhaling gejaagd of te hoog of  te oppervlakkig dan heeft dat direct invloed op de organen die direct boven en onder het middenrif liggen. Denk aan de longen, het hart maar ook de maag, de lever, de milt. Is er pijn in de maagstreek dan kan eindeloos de maag worden behandeld maar als we niets doen aan het middenrif dan is het dweilen met de kraan open. Kortom dit geeft geen of maar een beperkt resultaat.

De behandeling.

Manuele neurotherapie betekent dan ook letterlijk met de handen invloed uitoefenen op het zenuwstelsel. Dit gebeurt aan de hand van verschillende technieken.

In de behandelingen wordt gebruikt gemaakt van de lichaamstechnieken uit de shiatsu therapie en sportmassage.